‘Rappler got at least P40M from Aquino
govt’
RIGOBERTO D. TIGLAO OPINION ON PAGE ONE

Twitter

RIGOBERTO D. TIGLAO

Secretary Romulo-Puyat must disclose details

NO wonder the online newsite Rappler managed to survive since its
establishment in 2012 despite its huge expenses on expensive internet
technology, in order to rank high in Google searches, among other aims, which
couldn’t be recovered through advertising revenues.

No wonder it has been so much a tool of the past regime of Benigno Aquino 3rd,
that it was even at the head of the pack that lynched Chief Justice Renato
Corona, and now so vociferously anti-Duterte that it has been grossly
exaggerating the number of people killed in the wake of the President’s anti-drug
war.

According to documents and claims by very reliable sources, Rappler received
as much as P40 million from 2014 to mid-2016 from government agencies in the
form of dubious consultancies, “intelligence services,” and advertising revenues.

Call a spade a spade: Rappler has been the Aquino regime’s paid media.

Rappler allegedly badgered Aquino for the funding when its main stockholder
Benjamin Bitanga started to distance himself from the outfit mid-2014, after
putting about P50 million into the firm. Rappler, however, got about P100 million
in funding in late 2015 from US outfits Omidyar and North Base Media. But that
got it into serious legal trouble since foreigners are totally banned from media
under our Constitution.

Documents made public recently showed that Aquino’s tourism secretary Ramon
Jimenez signed a contract with Rappler (represented by its sales manager Carla
Yap Sy Su) on August 28, 2014 for the tourism department to pay the outfit P9.6
million for just three months of service.



T = = T I U
e

P i CONTRACT (‘Contre™ is entered into this28thday of Aug )t 2014, by and between

DEPARTMENT OF TOURISM (“the Client"), a national government agency, having its
principal place of business at 351 Sen. Gil Puyat Avenue, Makati City, herein represent-
ed by its Secretary, HON. RAMON R. JIMENEZ, JR.,

RAPPLER INC. ("the Consulting Firm"), a corporation duly organized and existing under
and by virtue of the laws of the Republic of the Philippines, having its principal address
located at Unit 2501, Antel Global, #3 Julia Vargas Ave, Pasig City, herein represented
by its Sales and Marketing Head, MS. CARLA YAP-SY SU.

(The Client and the Consulting Firm shall hereinafter be collectively known .
lies, and individually as the Party ) R

2014 at this __th day of

J

Hmm.hmhi-m
Phil hereunto set their hands

FOR CUENT
e FOR THE CONSULTING FIRM A

Jimenez didn 't bother with rank.

Anyone familiar with internet consultancy—or any kind of consultancy services—
would be shocked how generous Jimenez was and at how anomalous the

contract was.

In just a month and a half after the contract was signed, on October 15, Rappler
was paid P3.2 million. The output? A vague “tourism intelligence report” and
“launch of microsite and crowdsource platform for 1st city.”

After another month and a half, on November 31, 2014, Rappler was paid
another P3.2 million for “2nd intelligence report” and “launch of microsite and
crowdsource platform for 2nd city.” And then on December 31—in time to
celebrate the New Year— another P3.2 million for similar mysterious reports.
C’mon, do you know of any outfit that works so feverishly as to complete a report
through December?

Anybody who reads the contract (parts of it accompany this column) would have
absolutely no doubt how very questionable it is:



The Jimenez-Rappler contract was so brief—at just three pages—it was
obviously done in haste and only to put something on paper.

In contrast to most consultancy contracts, there wasn't even a reference to any
other document (usually called “terms of reference”) that would detail exactly
what the “intelligence reports,” “microsite,” “crowdsourcing platform” Rappler
would produce that taxpayers would be paying P9.6 million for.

There is a reason why Jimenez and Rappler labeled the outfit's services as
“‘intelligence reports.” Jimenez could use the classification as an excuse to hide
the contract from the Commission on Audit, claiming the confidential nature of
“‘intelligence.”

The new tourism secretary Berna Romulo-Puyat should make public—if these
exist at all—Rappler’s “intelligence reports” etc. for which her department paid
P9.6 million. She should do this with haste to debunk the very strong allegations,
made by my esteemed colleague Jojo Robles, that it was the previous secretary,
Jimenez, who maneuvered to put her in the post and she is filling up the
department with Yellow moles.

Rappler itself confirmed the P9.6 million contract in an article on its website on
May 5, 2015. It was cowardly—or to evade legal issues—bylined though not by
its editor Maria Ressa, but by “Rappler.com.”

CAMPAIGN NAME: TOURISM INTELLIGENCE PLATFORM
Campaign length: 3 1/2 months
Start date: September 15, 2014
End date: December 31, 2014
Terms of payment:
hh'_ N
- First (1) tranche : PhP3,1982,000 (inclusive of all applicable taxes) by Oc-
tober 15, 2014, upon submission of the following milestones:
+ Submission of 1* Intelligence Report
« Launch of mlerosits and crowdsource platform for 1"
city
- Second (2™) tranche : PhP3,192,000 (inclusive of all applicable taxes) by |
November 15, 2014 upon submission of the following milestones:
* Submission of 2" Intelligence Report
* Launch of microsite and crowdsource platform for 2™ city |
- Third (3%) tranche : PhP3,191,000 (inclusive of all applicable taxes) by
December 31, 2014 upon submission of the following milestones:
= Submission of 3" and 4™ intelligence report *
* Launch of microsite and crowdsource platform for 3™ city

Total Amount: Php 9,575,000 (Inclusive of all applicable taxes)

—— —




Not bad: P9.6 million revenue for three months.

Its response was curt. After saying that the contract was a “valid and legal
advertising contract with the DoT in 2015, it claimed: “Commercial transactions
between government agencies and media companies are not unique. The
current DoT secretary herself says her agency also spent tens of millions of
pesos for ads with ABS-CBN, GMA, CNN Philippines, CNN International,
Discovery Channel, and the BBC.”

In just three sentences to answer the questions over its P9.6 million contract with
government, its stupid writer admitted to Rappler’s financing by Aquino’s regime
in different ways.

The P9.6 million questionable contracts were not for advertising, and not made in
2015. It was for Rappler to produce “tourism intelligence reports” and, obviously
to confound the COA, “microsites” and “crowdsourcing platforms” in 2014.

Revealingly, Rappler's own claim though that it had a “valid and legal advertising
contract with the DoT in 2015” bolsters allegations by insiders in the department
that Aquino had ordered it to heavily support the financially struggling outfit with
advertising, which wasn't justifed by its reach.

The sources claimed that from 2014 to the time Aquino stepped down in mid-
2016, the tourism department and other government agencies—Pagcor and
PCSO were mentioned as the main “suspects™—paid P20 million for their
advertisements in Rappler. | myself at that time was suspicious at the many
advertisements in the website on Philippine tourism sites.

Again, Secretary Romulo-Puyat at least should make public how much in
advertising money her department had given to Rappler.

Rappler’s P9.6-million revenues from Aquino’s tourism department was
unearthed by broadcast journalist Erwin Tulfo, obviously given to him by insiders
in the agency. When it was disclosed in May, Rappler managed to skirt the issue
by claiming that it was simply Tulfo’s way of evading the controversy of his and
his siblings’ P60 million advertising contract with the department when it was
headed by their sister Wanda Tulfo Teo.

Whether or not it is accurate, that has become irrelevant. The Tulfos have been
put under extreme scrutiny not just by the public or even by the courts, if Sen.
Antonio Trillanes 4th would have his way.

The disclosure of the Jimenez-Rappler contract though would bolster claims by
insiders that there wasn’t just one P9.6 million but at least two more three-month
contracts, that the Commission on Audit didn’t pay notice to. The first contract
was contrived as a three-month period, in order to put it below the radar of the



COA, which would have questioned not just its sloppiness and vagueness, but
why it wasn’t bid out.

For Rappler to be used to the fullest of course was seen as necessary starting in
late 2014 by the Yellow strategists, who thought it was a powerful propaganda
weapon for the 2016 elections for Mar Roxas to win the presidency.

With the P9.6 million 2014 contract, P20 million in tourism advertising contract
and at least one more for” intelligence services,” Rappler could have gotten P40
million from the Aquino government since the first payment in November 2014.

Not bad: That's P2 million monthly in revenues up to the elections in May 2016.
And it had P100 million from American firms. Not even the broadsheets make
that much in revenues. What gets my goat is that this outfit claims to be a
crusader for truth and transparency.

Secretary Romulo-Puyat should make public how much the past tourism
department financed Rappler. | am confident that she will, even if she was with
the Aquino government in its six years.

Postscript

In a column last month (“Do the Yellows now control Rappler?”) | wrote: “Sources
in the business community claim that at least two old oligarchic clans that were
close to former President Benigno Aquino 3rd are now either the biggest funder,
or in fact the largest stockholders, of Rappler.” This explains why two diehard
Coryistas Solita Monsod and Fulgencio Factoran, Jr. are now in its board of
directors. The two haven’t denied my claim. Monsod could have written a single
sentence in her column at the Philippine Daily Inquirer to deny my claim. But no
denial.

Of course, with the Yellows no longer in power, Rappler could no longer rely on
government money so the Yellow oligarchs have no choice but to bankroll it.

Email: tiglao.manilatimes@gmail.com
Facebook: Rigoberto Tiglao

Twitter: @bobitiglao

Archives at: www.rigobertotiglao.com


mailto:tiglao.manilatimes@gmail.com
http://www.rigobertotiglao.com

